
 

PMPG Polskie Media SA 
Batory Office Building II, Al. Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa  
tel. (+48 22) 347 50 00, fax (+48 22) 347 50 01, www.point-group.pl 
NIP 521-00-88-831, REGON 010768408, KRS 0000051017, Kapitał zakładowy: 103 897 320 zł                                                                                             

 

 

Dziennikarze „Wprost” dochowali standardów. Uprawomocnił się wyrok  

oddalający powództwo Sławomira Neumanna przeciwko „Wprost”  

 

Uprawomocnił się wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie, który oddalił w całości powództwo Sławomira Neumanna 

przeciwko Agencji Wydawniczo-Reklamowej „Wprost” i ówczesnemu redaktorowi naczelnemu, Sylwestrowi 

Latkowskiemu. Sąd uznał, że dziennikarze „Wprost” dochowali rzetelności.  

 

Były wiceminister zdrowia musi też zwrócić koszty postępowania, w sumie prawie 5,5 tys. zł.  

 

Polityk PO pozwał wydawcę tygodnika „Wprost” i redaktora naczelnego za materiały prasowe pt.: „Jeszcze zdrowszy 

przekręt” autorstwa Agnieszki Burzyńskiej i Michała Majewskiego, „Panie premierze, kryje pan przekręty?” autorstwa 

Michała Majewskiego („Wprost”, numer 9 z 2014 r.), „Neumann – przypadek kliniczny” autorstwa Michała Majewskiego 

(„Wprost”, numer 10 z 2014 r.), „Patologiczna lojalność premiera” autorstwa Sylwestra Latkowskiego oraz „Kłamstwa 

ministra Neumanna” autorstwa Agnieszki Burzyńskiej i Michała Majewskiego („Wprost”, numer 12 z 2014 r.) 

opublikowanych w tygodniku „Wprost” i na stronie internetowej www.wprost.pl.  

 

W artykułach opisano m.in. jak Sławomir Neumann, ówczesny sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, 

korzystając z zajmowanego stanowiska, miał wywierać naciski na Narodowy Fundusz Zdrowia, by 

doprowadzić do unieważnienia wypowiedzenia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej między 

Funduszem a prywatną kliniką okulistyczną Sensor Cliniq, a po negatywnym rozpatrzeniu przez Fundusz 

odwołania w tej sprawie doprowadził do ponownego zawarcia przez NFZ umowy z tym podmiotem, 

przedstawiając kuriozalną interpretację przepisów. 

 

„Uzasadnienie wyroku jest miażdżące dla byłego wiceministra, który w opinii sądu przejawiał wyjątkowe 

zainteresowanie sprawą konkretnej kliniki. Z punktu widzenia wydawcy jednak ważny jest przede 

wszystkim fakt, że kolejny wyrok sądu potwierdza, że dziennikarze „Wprost”, podejmując trudne tematy, 

dochowywali rzetelności i dotrzymywali standardów pracy dziennikarza, realizując jednocześnie 

niezwykle ważną kontrolną funkcję prasy” – komentuje sprawę Michał M. Lisiecki, wydawca „Wprost”. Podkreśla, 

że za swoje publikacje dziennikarze są piętnowani i nękani pozwami, a politycy i niektórzy prawnicy szargają ich dobre 

imię. „Tymczasem sądy nie mają wątpliwości. W sprawie ministra Neumana oddalono powództwo, podobnie w sprawie 

ministra Sienkiewicza, ta ostatnia rozprawa trwała 120 minut” – mówi Lisiecki. Zwraca uwagę, że największym 

problemem klasy politycznej jest brak pokory i wyjątkowa niechęć do słowa „przepraszam”. „Za to wyborcy już wystawili 

im rachunek” – dodaje wydawca „Wprost”.   

 

Neumann domagał się od AWR „Wprost” przeprosin i zapłaty kwoty 20 tys. zł na cel społeczny w związku z naruszeniem 

jego dobrego imienia i godności.   

 

Sędzia Magdalena Kubczak dokonała bardzo wnikliwej analizy materiału dowodowego, nie tylko dokumentów i zeznań 

licznych świadków, ale także skomplikowanych regulacji prawnych w zakresie kontraktowania prywatnych podmiotów 

przez NFZ. W uzasadnieniu wyroku napisała m.in., że ocena działania ministra Neumanna jako lobbowania na rzecz 

prywatnej kliniki była uzasadniona.  

 

http://www.point-group.pl/
http://www.wprost.pl/
http://www.media.pmpg.pl/pr/348312/wolnemedia-wprost-wygral-z-bartlomiejem-sienkiewiczem
http://www.media.pmpg.pl/pr/348312/wolnemedia-wprost-wygral-z-bartlomiejem-sienkiewiczem


 

PMPG Polskie Media SA 
Batory Office Building II, Al. Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa  
tel. (+48 22) 347 50 00, fax (+48 22) 347 50 01, www.point-group.pl 
NIP 521-00-88-831, REGON 010768408, KRS 0000051017, Kapitał zakładowy: 103 897 320 zł                                                                                             

„Z ustaleń na podstawie zeznań świadków wynika, iż osoby zajmujące stanowiska w Narodowym Funduszu Zdrowia oraz 

w Mazowieckim Oddziale Wojewódzkim odebrały zainteresowanie powoda sprawą Sensor Cliniq jako nie-zwyczajne, jak 

w przypadku spraw dotyczących innych placówek medycznych. Zdziwienie budziła interwencja z powołaniem się na 

przepisy dotyczące nadzoru Ministra nad Prezesem Funduszu i wskazywano, iż z tego trybu Minister dotychczas korzystał 

rzadko. […] Z ustaleń wynika też, iż w przeszłości Minister zwracał się  w trybie nadzoru do Prezesa NFZ, ale dotyczyło to 

zasadniczo innych kwestii, w tym problemów o charakterze systemowym. Strona powodowa nie wykazała przy tym, aby 

w każdej sprawie dotyczącej opieszałości w rozpoznaniu odwołania stosowała tryb nadzoru i z taką intensywnością jak w 

sprawie niniejszej” – czytamy w uzasadnieniu wyroku. 

 

Sąd uznał, że działania powoda w postaci pism kierowanych do NFZ w sprawie terminowości załatwienia zażalenia 

Sensor Cliniq, rozmowy z urzędnikami NFZ oraz MOW, przesłanie do wiadomości NFZ interpretacji udzielonej na wniosek 

spółki już po tym, jak zażalenie zostało negatywnie załatwione przez Prezesa NFZ oraz późniejsza wypowiedź podczas 

posiedzenia Komisji Zdrowia mogły być ocenione przez dziennikarzy jako działania na korzyść spółki. Stwierdził też, że 

prowadzenie rozmowy telefonicznej z dyrektorem MOW już po załatwieniu zażalenia, a przed podpisaniem aneksu, nie 

mieści  się w pojęciu czynności nadzorczych, do których uprawniony jest minister.  

 

„Intensywność działań podjętych przez powoda, która w ocenie urzędników NFZ i MOW odróżniała działania powoda w 

tej sprawie od działań nadzorczych podejmowanych w innych sprawach mogła być oceniona przez dziennikarzy jako 

,,lobbowanie’’ na rzecz spółki Sensor Cliniq. Przesłanie jedynie do wiadomości NFZ i MOW pisma, którego adresatem była 

spółka, zawierającego interpretację przepisu art. 4 ustawy nowelizującej mogło być ocenione jako próba nacisku na 

dyrektora MOW w celu zastosowania się do tej interpretacji i zawarcia umowy z Sensor Cliniq w sytuacji, gdy zażalenie 

tej spółki na decyzję w przedmiocie rozwiązania umowy nie zostało rozstrzygnięte zgodnie z oczekiwaniami spółki” – 

napisała sędzia w uzasadnieniu wyroku.  

 

 

Więcej o sprawie pisaliśmy przy okazji wyroku: http://www.media.pmpg.pl/pr/338910/wprost-

wygrywa-proces-przeciw-politykowi-po - tu również dostępne są wszystkie publikacje tygodnika 

„Wprost” w tej sprawie,    

http://www.point-group.pl/
http://www.media.pmpg.pl/pr/338910/wprost-wygrywa-proces-przeciw-politykowi-po
http://www.media.pmpg.pl/pr/338910/wprost-wygrywa-proces-przeciw-politykowi-po

