
 
 

 
 

Ostatni świadkowie w procesie AWR „Wprost” 

przeciwko wydawcy i naczelnemu Newsweek Polska 

 

Hanna Lis, Magdalena Gessler i Paweł Wrabec to już ostatni świadkowie w procesie, który wytoczyła Agencja 

Wydawniczo-Reklamowa „WPROST” spółce Ringier Axel Springer Polska oraz Tomaszowi Lisowi (sygn. akt XVI GC 

103/13). Sąd Okręgowy ma ich przesłuchać w najbliższy czwartek.  

 

AWR domaga się od Ringier Axel Springer Polska oraz Tomasza Lisa odszkodowania w wysokości 12 215 384,02 zł 

(ok. 3 mln EUR) za działania o charakterze nieuczciwej konkurencji. Kwota odszkodowania stanowi sumę realnych 

kosztów i udokumentowanych strat poniesionych przez wydawcę w związku z nieetycznymi działaniami Tomasza 

Lisa. 

 

Wartość szkody została ustalona w oparciu o rzetelnie zgromadzoną dokumentację dowodową oraz stosowne 

ekspertyzy rzeczoznawców.  

 

Sprawa dotyczy wydarzeń z 2012 r., kiedy to Tomasz Lis, po zwolnieniu go z funkcji redaktora naczelnego WPROST 

(w związku z dokonanymi przez niego naruszeniami umowy i standardów – szerzej o tym w oświadczeniu: 

http://media.point-group.pl/pr/204246/oswiadczenie-zarzadu-platformy-mediowej-point-group-s-a), przyjął 

propozycję kierowania tygodnikiem „Newsweek Polska”, a następnie zaoferował pracę i współpracę niemal całemu 

ówczesnemu zespołowi redakcyjnemu tygodnika „Wprost”.  

W ocenie wydawcy, nowe kierownictwo „Newsweek Polska”, naruszając standardy uczciwej konkurencji, 

skopiowało linię redakcyjną i format „Wprost”, stanowiące własność intelektualną AWR WPROST. Skopiowane 

zostały m.in. rozwiązania w zakresie układu graficznego pisma i prezentacji tematów głównych artykułów 

tygodnika, a w nowej koncepcji tygodnika „Newsweek Polska” wykorzystane zostało know-how i poufne informacje 

na temat planowanych aktywności i akcji społecznych tygodnika „Wprost”.      

Kancelaria reprezentująca AWR WPROST napisała w pozwie m.in.: Opisując naruszenie przepisów ustawowych 

dokonane wspólnie przez pozwanych, w pierwszej kolejności należy wskazać, że ich działanie stanowiło niemalże 

podręcznikowy przykład naruszenia przepisu art. 12 ust. 1 Ustawy o Zwalczaniu Nieuczciwej Konkurencji.  

Do powództwa została załączona bogata dokumentacja działań prowadzonych na szkodę AWR „Wprost”.  

AWR „Wprost” już w 2012 r. wzywała wydawcę tygodnika „Newsweek Polska”, Ringier Axel Springer 

Polska, do powstrzymania się od nieetycznych jego zdaniem działań i czynów nieuczciwej konkurencji, m.in. w 

oświadczeniach i pismach kierowanych do Zarządu RASP:  

http://media.point-group.pl/pr/204246/oswiadczenie-zarzadu-platformy-mediowej-point-group-s-a


 
 

 
 

http://www.pmpg.pl/index.php?id=9&action=view&id_news=740, 

http://www.pmpg.pl/files/tresc_wezwania_do_zaniechania_naruszen_przez_ras.pdf.  

Tomasz Lis przegrał już jeden proces z wydawcą tygodnika „Wprost”. W marcu br. Sąd Apelacyjny podtrzymał 

wyrok wydany we wrześniu 2015 r., w którym orzekł, że Tomasz Lis i wydawca naTemat.pl mają opublikować 

przeprosiny za stwierdzenia z wpisu blogowego sprzed czterech lat roku. Mimo uprawomocnienia się wyroku, 

naczelny „Newsweek Polska” uporczywie uchyla się od jego wykonania.  

http://www.pmpg.pl/index.php?id=9&action=view&id_news=740
http://www.pmpg.pl/files/tresc_wezwania_do_zaniechania_naruszen_przez_ras.pdf

