Przy uwzględnieniu pewnego znaczenia w/w czynników o charakterze globalnym (konflikt militarny w Ukrainie; negatywne
tendencje w zakresie kształtowania się wskaźników makroekonomicznych) wpływ na kształtowanie się perspektyw funkcjonowania
sektora usług turystycznych w Polsce i na całym świecie w roku 2023 będą miały pozytywne i optymistyczne tendencje dotyczące tego
obszaru gospodarki i aktywności człowieka, które miały miejsce w trakcie 2022 roku i zostały potwierdzone rekordową w przypadku
Spółki dominującej wielkością zrealizowanej sprzedaży dla sezonów turystycznych roku 2022 („Lato 2022” i „Zima 2022/2023”), także
w przypadku innych touroperatorów, i znajdują potwierdzenie w wielkości przedsprzedaży realizowanej przez Spółkę dominującą dla
sezonu turystycznego „Lato 2023” (zgodnie z publikowanymi raportami o przedsprzedaży oferty sezonu „Lato 2023”: raport ESPI Nr
2/2023 z dnia 21.02.2023 r. oraz raport ESPI Nr 8/2023 z dnia 19.04.2023 r.). Poprawa nastrojów konsumenckich i trendu wzrostu
zaufania konsumenckiego w Polsce do wyjazdów turystycznych organizowanych przez touroperatorów związana była i jest z
następującymi czynnikami: (-) niezrealizowanie się wysoce negatywnych scenariuszy, co do dostępności surowców i nośników energii
w okresie zimy przełomu 2022 i 2023 roku, (-) utrzymanie się na stosunkowo wysokim poziomie (mimo wcześniejszych negatywnych
doniesień o spowolnieniu gospodarczym i potencjalnej recesji) chęci i motywacji do podróżowania m.in. w istotnej z punktu widzenia
Spółki dominującej grupie docelowej klientów, tj. osób pomiędzy 40 a 60 rokiem życia z ustabilizowaną sytuacją finansowo-rodzinną,
pozostających poza wpływem wysokich stóp procentowych (spłacone kredyty hipoteczne) i niepodlegających negatywnym wpływom
wysokiej inflacji i wzrostów kosztów życia i funkcjonowania, (-) doświadczenie potencjalnych konsumentów i klientów Spółki
dominującej z sezonu „Lato 2022” co do małej wówczas dostępności ofert typu „last minute” i wzrostów ich cen i chęć zakupu wyjazdów
turystycznych w formule „first minute”, (-) pełne otwarcie się po pandemii COVID-19 kierunków i destynacji azjatyckich, m.in. Wietnam,
Tajlandia i kierunków karaibskich (co miało przełożenie na bardzo dobrą sprzedaż kierunków egzotycznych oferowanych w sezonie
turystycznym „Zima 2022/2023”).
Dla zapewnienia niezachwianego prowadzenia działalności gospodarczej w roku 2023 Grupa utrzymuje w swojej dyspozycji
bezpieczny margines środków finansowych na rachunkach bankowych, w tym w ramach dostępnych linii kredytowych. Grupa
dysponuje stosunkowo wysokimi poziomami środków finansowych, w większości własnych, a zrealizowany wzrost stanu środków
pieniężnych nastąpił z kwoty 83,9 mln zł na koniec 2021 roku do kwoty 142,4 mln zł na koniec 2022 roku. Ponadto, Grupa Kapitałowa
dysponuje uzyskanym w 2018 roku kredytem z Banku Gospodarstwa Krajowego w wysokości 15,5 mln euro, co umożliwiło zakup i
budowę hoteli w Grecji, także we współpracy z pasywnym partnerem zewnętrznym (pozyskanie przez Grupę Kapitałową w lutym 2019
roku pasywnego inwestora dla realizacji inwestycji związanych z rozwojem działalności w hotelach własnych lub zarządzanych na
zasadzie wynajmu długoterminowego, tj. Fundusz Ekspansji Zagranicznej Fundusz Inwestycyjny Zamknięty Aktywów Niepublicznych,
zarządzany przez PFR TFI będącego częścią Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju). Według istniejących trendów zaczyna to być
uważane za najlepszy segment w turystyce, bo dający duże zyski, szczególnie, jeśli sam właściciel może zadbać o ich wypełnienie,
jak w wypadku Spółki i jest pozytywnie odbierane przez analityków rynku usług turystycznych. W 2021 roku Grupa (grecka spółka
zależna White Olive A.E.) uzyskała środki finansowe pochodzące z objęcia przez wskazany Fundusz (w ramach realizowanej
inwestycji) nowych akcji White Olive A.E., w kwocie około 9 mln EUR, tj. o równowartości około 41,9 mln zł). W roku 2022 w Grupie
przeprowadzono: (i) proces podwyższenia kapitału zakładowego White Olive A.E., w wyniku którego nastąpiła zmiana (zwiększenie)
udziału Rainbow Tours S.A. w kapitale zakładowym i w głosach na walnym zgromadzeniu White Olive A.E., z dotychczasowego
wynoszącego 65,98% na nowy wynoszący 71,54% (Fundusz Ekspansji Zagranicznej FIZ Aktywów Niepublicznych, zarządzany przez
PFR Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A., posiada w kapitale akcyjnym White Olive A.E. 100.998 akcji stanowiących 28,46%
udziału w kapitale i w głosach na walnym zgromadzeniu White Olive A.E.), co zostało przeprowadzone w wyniku realizacji w listopadzie
i grudniu 2022 roku procesu podwyższenia kapitału akcyjnego (kapitału zakładowego) White Olive A.E. o kwotę 2.901.550 EUR, a
także (ii) proces optymalizacji w Grupie zrealizowany poprzez połączenie (przez przejęcie) spółek White Olive A.E. (spółka
przejmująca) ze spółką dotychczas zależną od White Olive A.E., tj. White Olive Premium Lindos A.E. (spółka przejęta); w dniu
21.11.2022 r. do Głównego Rejestru Przedsiębiorców w Republice Grecji (G.E.MI.) wpisano Decyzję Urzędu G.E.MI. o przedmiotowym
połączeniu.
Zaufanie, jakim nas obdarzają Klienci oraz Akcjonariusze niezmiennie zobowiązuje i mobilizuje, dlatego też w roku bieżącym
2023, ale też w latach kolejnych zrobimy wszystko, aby konsekwentnie realizować strategię dynamicznego wzrostu Spółki dominującej,
spółek Grupy Kapitałowej i ich wartości, także mimo trudności, z którymi często przychodzi nam się zmagać.
W imieniu Zarządu Spółki dominującej chciałbym wyrazić ogromną wdzięczność i podziękowania wszystkim pracownikom
Rainbow i spółek zależnych w Grupie za ich zaangażowanie i codzienną pracę, bez których sukces Spółki nie mógłby zostać
osiągnięty. Pragnę również podziękować Akcjonariuszom, członkom Rady Nadzorczej oraz partnerom biznesowym i Klientom za
zaufanie, jakim nas obdarzają.
Łódź, dnia 28 kwietnia 2023 roku
Z poważaniem,
Grzegorz Baszczyński
Prezes Zarządu Rainbow Tours S.A.