
 

PMPG Polskie Media SA 
Batory Office Building II, Al. Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa  
tel. (+48 22) 347 50 00, fax (+48 22) 347 50 01, www.point-group.pl 
NIP 521-00-88-831, REGON 010768408, KRS 0000051017, Kapitał zakładowy: 103 897 320 zł                                                                                             

 

 

„Wprost” konsekwentnie egzekwuje ochronę własności intelektualnej 

 

Tygodnik „Wprost” opublikował w aktualnym numerze wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie z powództwa 

AWR Wprost przeciwko spółkom 3S Media i Sentret w sprawie o naruszenia znaku towarowego "Wprost". To jednak nie 

zamyka sprawy roszczeń związanych z naruszeniem znaku towarowego "Wprost”, które wydawca konsekwentnie 

egzekwuje od naruszających je podmiotów.  

 

Nadal w toku jest postępowanie w sprawie pozwu o odszkodowanie, który Agencja Wydawniczo-Reklamowa „Wprost” 

sp. z o.o. złożyła w sądzie przeciwko obu spółkom. Swoje straty wynikające z używanie w złej wierze znaku 

WPROST wydawca tygodnika łącznie wycenia na ponad milion zł.  

Sprawa dotyczy tygodnika „Wprost przeciwnie”, który ostatecznie nie ukazał się na skutek wydania przez sąd 

postanowienia o zabezpieczeniu powództwa wydawcy WPROST. Tygodnik, wydawany przez Sentret, był tworzony przez 

byłych dziennikarzy tygodnika WPROST pod kierownictwem Jana Pińskiego (były szef działu krajowego WPROST, 

członek zarządu spółki Sentret) i początkowo miał się ukazywać właśnie pod tytułem „Wprost przeciwnie”. Także 

czcionka projektu winiety do złudzenia przypominała winietę WPROST, a nazwę tygodnika wydawanego 

przez AWR „Wprost” wykorzystywano celowo w komunikacji nowego projektu powstającego w opozycji 

do WPROST. Mimo wezwań i ostrzeżeń, dopiero po orzeczeniu Sądu Okręgowego, który na początku września 2011 r. 

zakazał kierowanej przez Macieja Sołdana i Tomasza Sommera spółce 3S Media używania słowa „Wprost” 

w tytule tygodnika i nakazał dezaktywacje domeny wprostp.pl, redakcja zmieniła tytuł na „Wręcz przeciwnie”. Pod taką 

nazwą na przełomie września i października 2011 r. ukazały się trzy numery tygodnika. 

W grudniu 2012 r. Sąd Okręgowy w Warszawie wydał wyrok zakazujący spółkom Sentret i 3S Media używania 

oznaczenia słownego „Wprost” i słowno-graficznego „Wprost” w odniesieniu do dzienników i czasopism, zarówno w 

wersji papierowej, jak i  elektronicznej, oraz używania domeny internetowej www.wprostp.pl. W 2014 r. Sąd Apelacyjny 

w Warszawie zobowiązał obie spółki do podania do publicznej wiadomości na swój koszt tego wyroku. Zarówno 

Sentret, jak i 3S Media, nie wykonali orzeczenia sądu do tej pory.   

 

W 2015 r. AWR „Wprost” złożyła w sądzie wnioski o egzekwowanie wykonania wyroku, oraz o odszkodowanie. 

Postanowieniem z 25 lutego 2016 r. Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy udzielił AWR umocowania do wykonania na koszt 

dłużnika (3 S Media i Sentret) zobowiązania, tj. opublikowania wyroku. 

 

Publikacja wyroku ma miejsce blisko 5 lat po tym, jak sąd udzielił AWR „Wprost” zabezpieczenia ws. o 

naruszenie znaku „Wprost”.  

 

Sprawa o półmilionowe odszkodowanie nadal jest w toku.  

Wydawca ”Wprost” od początku sprawy stał na stanowisku, że sporny tytuł narusza prawa do znaku „Wprost”, pod 

którym tygodnik jest wydawany od 1982 r., i stanowi naruszenie zasad uczciwej konkurencji. Dlatego wystąpił na drogę 

prawną przeciwko wydawcom nowego pisma i konsekwentnie domagał się potwierdzenia ochrony znaku towarowego, 

mimo iż dochodzenie ochrony własności intelektualnej na drodze sądowej trwa w Polsce bardzo długo i jest uciążliwe dla 

strony pozywającej.  

http://www.point-group.pl/
http://www.wprostp.pl/


 

PMPG Polskie Media SA 
Batory Office Building II, Al. Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa  
tel. (+48 22) 347 50 00, fax (+48 22) 347 50 01, www.point-group.pl 
NIP 521-00-88-831, REGON 010768408, KRS 0000051017, Kapitał zakładowy: 103 897 320 zł                                                                                             

„W takich sprawach nie można iść na kompromis czy odpuszczać, bo to ośmiela innych. Tymczasem własność 

intelektualna to najcenniejszy i najbardziej wrażliwy kapitał, jakim dysponuje wiele polskich przedsiębiorstw, w tym w 

szczególności media czy wydawnictwa. Dlatego mimo opieszałości sądów i mimo że sprawy ciągną się już latami, 

będziemy konsekwentnie dochodzić swoich roszczeń” – podkreśla Michał M. Lisiecki, wydawca „Wprost”.   

Od ponad trzech lat toczy się inna sprawa, w której AWR „Wprost” domaga się ochrony swojej własności intelektualnej.  

W pozwie przeciwko Axel Ringier Springer i Tomaszowi Lisowi z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji wydawca 

„Wprost” wycenia swoje szkody na kwotę 12 215 385 zł, a sprawa ma związek z nieuczciwym transferem know-how oraz 

kopiowaniem rozwiązań i projektów przygotowanych w redakcji tygodnika. Jak podsumowała pełnomocnik 

procesowy wydawcy, jest to „podręcznikowy przykład naruszenia praw własności”. Sygnatura tej sprawy to 

XVI GC 103/13, a kolejna rozprawa zaplanowana została na 25 sierpnia.  

Więcej o tej sprawie: http://media.pmpg.pl/pr/278477/awr-wprost-wniosla-pozew-o-odszkodowanie-za-nieuczciwa-

konkurencje-przeciwko-ringier-axel-springer-i-tomaszowi-lisowi.  

http://www.point-group.pl/
http://media.pmpg.pl/pr/278477/awr-wprost-wniosla-pozew-o-odszkodowanie-za-nieuczciwa-konkurencje-przeciwko-ringier-axel-springer-i-tomaszowi-lisowi
http://media.pmpg.pl/pr/278477/awr-wprost-wniosla-pozew-o-odszkodowanie-za-nieuczciwa-konkurencje-przeciwko-ringier-axel-springer-i-tomaszowi-lisowi

