
 
 

PMPG Polskie Media SA 
Batory Office Building II, Al. Jerozolimskie 212, 02-486 Warszawa  
tel. (+48 22) 347 50 00, fax (+48 22) 347 50 01, www.point-group.pl 
NIP 521-00-88-831, REGON 010768408, KRS 0000051017, Kapitał zakładowy: 103 897 320 zł                                                                                             

 

Sąd po stronie interesu publicznego. Sprawa materiału „Korupcja na szczytach władzy?” 

 

 

Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił powództwo Ryszarda Kalisza i Aleksandra Kwaśniewskiego przeciwko spółce Orle 

Pióro wydawcy tygodnika „Do Rzeczy” i redaktorowi naczelnemu Pawłowi Lisickiemu. Sprawa dotyczyła opublikowanego 

w tygodniku „Do Rzeczy” artykułu Cezarego Gmyza pt.: „Korupcja na szczytach władzy?”, zawierającego stenogram z 

rozmowy polityków w restauracji Sowa&Przyjaciele. Fragmenty nagrania zostały również opublikowane w Internecie.  

 

Politycy domagali się przeprosin za naruszenie ich prawa do prywatności oraz 200 tys. zł tytułem zadośćuczynienia. 

 

Sąd I instancji uznał, że roszczenie nie zasługuje na uwzględnienie i oddalił powództwo w całości. Sędzia Sądu 

Okręgowego w Warszawie Tomasz Jaskłowski w ustnych motywach uzasadnienia wyroku wskazał, że dziennikarze 

tygodnika „Do Rzeczy” mieli prawo opublikować informacje ważne dla społeczeństwa, dotyczące m.in. korupcji w 

Ministerstwie Obrony Narodowej, pomimo że nagranie rozmowy było nielegalne i pomimo że w nagraniu pojawiły się 

wątki prywatne. Sędzia podkreślił ewidentność naruszenia prawa do prywatności, jednakże w tej sytuacji ponad prawem 

do prywatności stoi prawo opinii publicznej do informacji. Prawo prasowe i prawo obywateli w tym przypadku ma 

większą wagę i pierwszeństwo przed prawem do prywatności. 

 

 

Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie jest precedensowy jeśli chodzi o sprawy ujawniania nagrań polityków w tzw. 

„aferze taśmowej”. Jest też zgodny z orzeczeniami Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu. ETPC 

wielokrotnie w swoich wyrokach podkreślał, że dozwolone jest poświęcenie prawa do prywatności na rzecz prawa opinii 

publicznej do poznania informacji o sprawach ważnych. W tym przypadku bez wątpienia chodziło o sprawy ważne, bo 

dotyczące m.in. obronności kraju. Nie można też zapomnieć, że powodowie są osobami publicznymi, byłymi politykami. 

„Orzecznictwo europejskich w sposób szczególny traktuje polityków jako osoby dobrowolnie wkraczające w reflektory 

życia publicznego. Z tym związana jest świadomość stałego zainteresowania mediów. Powodowie nie przestali być 

osobami publicznymi, a tylko przestali pełnić funkcje publiczne. Społeczeństwo ma prawo rozliczać i zadawać pytania o 

przeszłość polityków” – mówi radca prawny Paulina Piaszczyk, pełnomocnik Orle Pióro sp. z o.o. – wydawcy tygodnika 

„Do Rzeczy”.  To ważny wyrok, jeśli chodzi o wolność prasy. Sprawa dotyczyła konfliktu wartości – prywatności i prawa 

prasy oraz społeczeństwa do informacji, a także obowiązku prasy do informowania opinii publicznej – dodaje 

występujący w imieniu red. Lisickiego mec. Zbigniew Krüger. 

 

 

Prawem opinii publicznej jest otrzymywanie informacji za pośrednictwem wolnych i nieskrępowanych mediów. W tej 

sprawie, podobnie jak w przypadku tygodnika „Wprost”, dziennikarze i tygodnik stały się przekazicielem informacji 

istotnych społecznie, co jest jedną z podstawowych funkcji i zadań mediów – mówi Michał Lisiecki – współwłaściciel 

tygodników „Do Rzeczy” i „Wprost”. Dodaje, że orzeczenie sądu potwierdza, że media w swojej działalności powinny się 

kierować przede wszystkim interesem społecznym. 

 

Wydawcą tygodnika „Do Rzeczy” jest Orle Pióro sp. z o.o., spółka zależna giełdowej spółki PMPG Polskie Media SA 

(GPW: PMPG). Bieżące informacje ze spółki na www.pmpg.pl oraz na profilach w serwisach 

Twitter: https://twitter.com/PMPG_PL i Facebook:https://www.facebook.com/PMPG.SA.  

http://www.point-group.pl/
http://www.pmpg.pl/
https://twitter.com/PMPG_PL
https://www.facebook.com/PMPG.SA

